De diagnose kanker is een ingrijpende gebeurtenis met invloeden op alle gebieden van iemands leven.

Lichamelijk – door operaties, chemokuren en/of bestraling beschadigen organen en weefsels.
Samen met stress geeft dat klachten als o.a. pijn, vermoeidheid, misselijkheid, gespannen spieren en slecht slapen.

Emotioneel – diverse emoties spelen een rol.
Angst voor de toekomst.
Stress bij het wachten op uitslagen etc.
Vaak blijven hevige emoties als depressie, boosheid, machteloosheid en wanhoop langere tijd bestaan.

Denken – door de behandelingen en stress ontstaat vaak een “mistig brein”, de concentratie  is minder en zaken worden slechter onthouden.
Piekeren en warrige gedachten leiden ertoe dat het overzicht minder is en er moeilijker keuzes gemaakt kunnen worden.

Omgeving – minder of niet meer kunnen werken met alle financiële gevolgen van dien.
Relaties met directe familie, vrienden en collega’s kunnen onder spanning komen te staan.
Door vermoeidheid gaat men soms over grenzen heen en wordt roofbouw gepleegd.

MINDFULNESS

Met mindfulness is veel resultaat te boeken bij het bestrijden van deze klachten.

Lichamelijk

* je leert het lichaam in totaliteit in balans te brengen.
Dat kan gebeuren door de ademmeditatie, de bodyscan, de zwaarte oefening of diepe ontspanning van spieren.
Hierdoor wordt het hart in harmonie gebracht. Dit zorgt ervoor dat andere systemen als de hersenactiviteit, zenuwstelsel en hormoonsysteem in balans komen.

De mate van harmonie van de hartslag (hartcoherentie) is eenvoudig te meten met cardiofeedback en zo kan je zien welke oefeningen effectief zijn.
In het hoofdstuk biofeedback staat meer informatie over de hartcoherentie.

* pijnvermindering.

Er zijn twee soorten pijn.
1. door druk van weefsels of door beschadiging (mechanische druk).
2. door een over-actief zenuwstelsel kunnen kleine pijnprikkels flink vergroot worden.
Bij deze tweede pijn is het meeste resultaat te boeken.
Wordt het zenuwstelsel kalmer, dan heeft dat een dempende werking op de pijn.

Verder kan je pijn verminderen door bepaalde concentratie oefeningen.
Bij de bodyscan wordt de aandacht bv gericht op de benen.
De pijn trekt dan telkens de aandacht. Iedere keer laat je de pijn los en breng je de aandacht terug naar je benen.
Je leert afstand te nemen van de pijn.

Soms kan het goed zijn je juist te concentreren op de pijn. Je kijkt de vijand recht in de ogen.
Je onderzoekt hoe de pijnsensaties feitelijk zijn. Hoeveel verschillende gewaarwordingen zijn er?
Door de focus verandert de pijn vaak. Het verplaatst zich of de pijn wordt milder.

* slaapproblemen

Je leert hoe je een actieve bewustzijnstoestand kan veranderen in een rustiger toestand.
Hiervan zal je makkelijker wegzakken in slaap-waak toestand en vervolgens sneller in slaap vallen.

Mocht je toch niet kunnen slapen, dan zal je zeker beter uitrusten.

Emotioneel  

Angst speelt een vaak grote rol.
Bij mindfulness wordt ervaren waar je de angst in je lichaam ervaart.
Het voelt bv als een blok in je hartstreek.
Vervolgens doe je verschillende oefeningen, je brengt je lichaam in balans.

Angstige gedachten doemen misschien op, met een zwaar negatieve lading.
Je laat de gedachten los en keert terug naar de oefening.
Na enige tijd komen de gedachten weer op, maar is de lading minder negatief.  Je leert enige afstand te nemen, net als bij de pijn.

Als je na verloop van tijd terugkeert naar het angst gebied, het blok in je hartstreek, zal dat wellicht kleiner zijn of minder hard.
De angst zal dan ook milder zijn.
Het is een proces van strijd naar meer acceptatie en mildheid.

Als je zo leert hoe met angst om te gaan in een veilige oefen situatie, kan je er later profijt van hebben, bv als je in een ziekenhuis zit te wachten voor een behandeling en angst overvalt je.

Denken

* verwerken.

Het valt niet mee de ziekte te verwerken.
Vaak worden angstige gedachten over de toekomst onderdrukt.
Dat kan zeker nuttig zijn, maar het kan op de langere termijn innerlijke onrust geven. 

Tijdens de oefeningen zullen deze gedachten ook opkomen.
De angstige gedachten worden wel toegelaten en niet weg gedrukt. Dit is nodig om het te verwerken.

Stapje voor stapje treedt een verschuiving op van een ziekte die je leven beheerst, naar iemand die een ziekte heeft en daar regelmatig last van heeft. 
Je ziet wat voor mogelijkheden er zijn, met een optimale kwaliteit van leven.

* focus

Met mindfulness word jij je zeer bewust hoe je focus werkt en train je hem.
Tijdens de oefeningen ben je ten dele  bij de oefening en ten dele bij je pieker gedachten.
In het dagelijks leven geld hetzelfde, alleen dan ben je ten dele in het hier-en-nu en ten dele in je pieker gedachten.
Je observeert hoe je aandacht telkens tussen deze twee verspringt.

De warrige gedachten en ruis zullen minder worden.
Je denken wordt helderder,  je overziet situaties beter.

IMMUUN SYSTEEM

Mindfulness versterkt het immuunsysteem.

De laatste tijd speelt het immuunsysteem een steeds grotere rol in de conservatieve behandelingen, ter bestrijding van tumoren.
Welke bijdrage mindfulness op dit gebied levert, is onduidelijk.

Het draagt in ieder geval bij aan de kwaliteit van leven.

 

Naast minfulness behandel ik regelmatig fysieke complicaties, zoals lymfoedeem en bewegingsbeperkingen door bestraling/operaties.

Zie mijn site hierover www.oedeemheemstede.nl

Aanmelden