Home

Mijn naam is Paul Schultz, fysiotherapeut te Heemstede.       
In mijn praktijk werk ik veel met mindfulness.
Ik geef individuele behandelingen, zodat snel tot de kern van het probleem wordt gekomen.

Met mindfulness ontspannen je spieren en komt je zenuwstelsel in balans.
Je krijgt inzicht in je emoties en denkpatronen en leert ze hanteren.

Zo kan je diverse klachten verminderen:

Lichamelijke: spierpijnen, hartkloppingen, duizeligheid, druk op de borst, vermoeidheid, maag/darmstoornissen, slecht slapen.
Emotionele: stress, depressief, angsten, agressie, opgejaagd, verdrietig.
Cognitieve (denken): slechte concentratie en geheugen. Moeite met plannen, beslissingen nemen en problemen oplossen.

Mindfulness stamt uit oosterse meditatie technieken, waar alle overbodige franje is af gehaald.  



Bij mindfulness ontspant het lichaam. Door de wisselwerking lichaam – denken – emoties (de rode, groene en blauwe pijlen), komen deze ook in balans.

Ik werk met vier verschillende oefeningen: de bodyscan, de zwaarte - en ademoefening en een oefening gericht op de spieren.

 

 



Bodyscan



Bij de bodyscan wordt de aandacht gericht op alle mogelijke gewaarwordingen in het lichaam.
Deze gevoelens zijn afhankelijk van lichamelijke klachten en emoties.

Je kan b.v. een bandgevoel om je voorhoofd of een knoop in je maag voelen (tekening 1). Een balk in je rug of een strak gevoel in je schouder (tekening 2).
Je lichaam kan bij negatieve emoties ook helemaal prikkelbaar voelen (3).
Maar het lichaam kan ook “leeg” aanvoelen als je lichamelijk en geestelijk in harmonie bent (4).

 

Je kan de bodyscan als ijkpunt gebruiken – hoe voelt de scan aan het begin en hoe op het einde van de oefening.
Zo wordt het effect van de oefening zichtbaar.
Deze gevoelens verminderen door de oefeningen en daarmee verminderen de klachten.
De bodyscan maakt je emoties dus inzichtelijker.

Adem oefening

 

 

Bij de ademoefening wordt de adem gevolgd, zoals deze spontaan verloopt.
Het is dus niet de bedoeling bewust dieper of langzamer te gaan ademen.

Door de oefening verlaagt de ademfrequentie.
Een ademhaling die in harmonie komt, brengt balans in de hartfunctie.
Hierdoor komt het zenuwstelsel weer in evenwicht.
Er ontstaat een ontspanningsketen.

 



Wisselwerking lichaam - emoties - denken

 

Bij stress worden je denkpatronen dwingender.
Je moet van alles.
Je gedachten worden meer zwart-wit, je ziet minder nuances.
Of je hebt kritiek op jezelf of anderen.

Je emoties worden negatief: gestrest, angstig of depressief.

Bij de oefeningen registreer je hoe lichamelijke ontspanning de emoties en denkpatronen positief beïnvloedt. 

Lees meer in hoofdstuk mindfulness.


Stress hantering

 

Ik combineer mindfulness met westerse psychologische technieken.
Zo kan je meer structuur in je ontwikkeling aanbrengen.

Zes  factoren spelen een belangrijke rol bij stress hantering.
Aandacht – in hoeverre leef je in het hier-en-nu?
In hoeverre kan jij je onthechten / je los maken van pijnlijke gedachten en emoties?
In hoeverre kan jij bepaalde omstandigheden accepteren die niet (direct) te beïnvloeden zijn?
Welke vaardigheden wil je ontwikkelen?
Hoe kom je tot gerichte effectieve actie?
En hoe blijf je zelf rustig – ook in een onrustige omgeving?

Bij de oefeningen ontwikkel je deze eigenschappen, zodat je ze in het dagelijks leven kan toepassen.

Lees meer in hoofdstuk stress.

Chronisch pijn

 


Bij acute pijn reageert slechts een klein gebied in de hersenen - het rode gedeelte.
Bij chronisch pijn een veel groter gebied - rood, blauw en groen.
Dit komt doordat het zenuwstelsel te actief reageert.
Ook hersengebieden gerelateerd aan emoties en denken zijn actief.

Tevens zijn de spieren verzuurd en de gewrichten geblokkeerd.
Een combinatie mindfulness met het mobiliseren van gewrichten of massage is vaak de beste aanpak.

Lees meer in hoofdstuk pijn.

 

Biofeedback


Met biofeedback worden verschillende lichaamsfuncties gemeten.
Met de adem, hart en hartcoherentie kan je snel de effectiviteit van mindfulness aantonen.

De hartcoherentie geeft de mate van evenwicht binnen het zenuwstelsel aan.

Een hoge hartcoherentie duidt op een optimale werking.

Lees meer in hoofdstuk biofeedback.

 

Filmpjes

Op mijn youtube kanaal www.youtube.com/paulschultzfysio staat tevens een video over pijn bestrijding en een slaap meditatie.
Hieronder een kortere versie.
Bij slapeloosheid het beste met telefoontje en oordopjes te beluisteren.


Dit filmpje geeft algemene informatie. Voor jongeren en volwassenen.

 


Dit filmpje geeft informatie over de oefeningen. Voor jongeren en volwassenen.


 In dit filmpje wordt dieper in gegaan op mindfulness en biofeedback.
Meer bedoeld voor volwassenen.

 

 

 

 

 

Kosten

De behandelingen worden vergoed als je aanvullend bent verzekerd voor fysiotherapie. 
Bij kinderen tot 18 jaar worden 18 behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering.
De kosten gaan niet af van het eigen risico en er is geen verwijzing nodig van de huisarts.
Anders kost een sessie €30 per half uur.

 

Aanmelden