Home

 


Mijn naam is Paul Schultz, fysiotherapeut te Heemstede.       
In mijn praktijk werk ik veel met mindfulness.
Ik geef individuele behandelingen, zodat snel tot de kern van het probleem wordt gekomen.

Met mindfulness ontspannen je spieren en komt je zenuwstelsel in harmonie.
Je krijgt inzicht in je emoties en denkpatronen en leert ze hanteren.

Zo kan je diverse klachten verminderen.

Lichaam: spierpijnen, hartkloppingen, duizeligheid, druk op de borst, moe, maag/darmstoornissen, slecht slapen.
Emotioneel: stress, depressief, angsten, agressie, opgejaagd, verdrietig.
Cognitief (denken): slechte concentratie en geheugen, moeite met plannen, beslissingen nemen en problemen oplossen.

In hoofdstuk “mindfulness”wordt ingegaan op bewustwording van je denkpatronen en emoties.
In hoofdstuk “stress”wordt ingegaan hoe de negatieve denkpatronen en emoties naar positief kunnen worden om gebogen.

Mindfulness stamt uit oosterse meditatie technieken, waarbij alle overbodige franje is af gehaald.

Bij mindfulness ontspant het lichaam. Door de wisselwerking lichaam – geest komen hierdoor de emoties en denkpatronen meer in harmonie.

 

  

Normaal richt je de aandacht op de buitenwereld.
Nu ga je deze naar binnen richten, op je lichaam.

Al snel wordt je afgeleid door allerlei gedachten en gevoelens.
Normaal gesproken zie je afleidingen als negatief. 

Bij de oefeningen registreer je juist het verspringen van de aandacht van de oefening naar de afleidingen en terug. 
Zonder veroordeling dat je niet kan concentreren.

De “afleiding” is even waardevol als de oefening.
Het geeft inzicht in processen, waar mensen in het dagelijks leven tegen aan lopen.



 

Hieronder staan de tekeningen van de afleidingen links. 
De tekeningen van de oefeningen staan rechts.

 

Bij de bodyscan wordt de aandacht gericht op alle mogelijke gewaarwordingen in het lichaam.

Deze gevoelens wisselen afhankelijk of iemand positief, negatief of neutraal gestemd is, of lichamelijke klachten  heeft.

Bij een positieve emotie voel je bv een licht gevoel in je hartstreek, in de vorm van een rugbybal.
Bij een negatieve emotie kan je een bandgevoel om je borst hebben.
Bij een neutrale stemming kan je lichaam ook leeg aanvoelen.
Bij lichamelijke klachten bv gevoel alsof er een harde bal in je schouder zit.

Bij heftige klachten kan het soms confronterend zijn om het negatieve gevoel te ervaren.
Dan is het beter te concentreren op een andere oefening.

Bij aandoeningen zullen deze ruimtes  en daarmee de klachten door de oefeningen verminderen of oplossen. 


Bij de ademoefening wordt de adem gevolgd, zoals deze spotaan verloopt.

Het is dus niet de bedoeling bewust dieper of langzamer te gaan ademen.

Bij de oefening verlaagt de ademfrequentie vanzelf.
Een ademhaling die in harmonie komt, brengt balans in de hartfunctie.
Hierdoor komt het zenuwstelsel weer in balans.
Er ontstaat een ontspanningketen.

Als je nu een bandgevoel in je borstkas voelt, is het een afleiding.
Ook nu zal dit gevoel en de bijbehorende klacht door de oefening verminderen.
Soms is het zo beter, dan de directe concentratie erop als bij de bodyscan.

 

 

 

Er zijn vier basis emoties: blij, bedroeft, bang en boos.
Je registreert welke je hebt.

Bij negatieve emoties worden je denkpatronen dwingender.
Je moet van alles (perfectionisme).
Je gedachten worden meer zwart-wit, je ziet minder nuances.
Of je hebt kritiek op jezelf of anderen.
Je concentratie, geheugen en creativiteit worden minder.

Bij positieve emoties worden je denkpatronen creatiever, oplossingsgericht.

 

 

 

 

De emotionele blokkades als het bandgevoel zijn gekoppeld aan de negatieve denkpatronen.
Hoe groter het bandgevoel, hoe dwingender de gedachten.
De aandacht verspringt telkens van de oefening naar de gedachten en gevoelens in het lichaam en terug.

Is je aandacht bij de oefeningen, dan kom je in harmonie en tot rust.
Is je aandacht daarna weer afgeleid, dan zijn deze gedachten door de rust milder en creatiever.

Het bandgevoel wordt kleiner of verdwijnt en je wordt emotioneel kalmer.

Je registreert dit hele proces.
Je ontwikkelt zo het bewustzijn van deze patronen en inzicht.

 

Filmpjes 

Op mijn youtube kanaal www.youtube.com/paulschultzfysio staat tevens een video over pijn bestrijding en een slaap meditatie.
Hieronder een kortere versie.
Bij slapeloosheid het beste met telefoontje en oordopjes te beluisteren.


Dit filmpje geeft algemene informatie. Voor jongeren en volwassenen.

 


Dit filmpje geeft informatie over de oefeningen. Voor jongeren en volwassenen.


 In dit filmpje wordt dieper in gegaan op mindfulness en biofeedback.
Meer bedoeld voor volwassenen.

 

 

 

 

Biofeedback

Met biofeeback worden verschillende lichaamsfuncties gemeten: spierspanning, hartslag, doorbloeding, ademhaling en hartcoherentie.
Hartcoherentie meet de emotionele toestand.


Zo kan ik tijdens de sessies zien hoe iemand reageert en de oefening bijstellen.
Na afloop wordt bepaald welke oefeningen het meest effectief zijn.

Vooral bij kinderen is biofeedback van onschatbare waarde.
Aangezien zij hun gevoelens vaak moeilijker kunnen verwoorden, kan ik met biofeedback perfect zien hoe zij reageren.

Je ziet objectief wat de oefeningen met het lichaam en geest doen.

Ik werk met de Nexus 4,  een zeer geavanceerd apparaat. Zo is het mogelijk het proces wetenschappelijk te benaderen.
De “softe” therapie wordt zo “keihard”.

Kosten

De behandelingen worden vergoed als je aanvullend bent verzekerd voor fysiotherapie. 
Bij kinderen tot 18 jaar worden 18 behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering.
De kosten gaan niet af van het eigen risico en er is geen verwijzing nodig van de huisarts.
Anders kost een sessie €30 per half uur.

Aanmelden