Home

 


Mijn naam is Paul Schultz, fysiotherapeut te Heemstede.                            

In mijn praktijk werk ik veel met mindfulness.

Ik geef individuele behandelingen, zodat snel tot de kern van het probleem wordt gekomen.
Bij wetenschappelijk onderzoek wordt steeds meer bewezen hoe groot de rol van stress is op geest en lichaam.

Het geeft diverse klachten:
Lichaam: spierpijnen, hartkloppingen, duizeligheid, druk op de borst, moe, maag/darmstoornissen, slecht slapen.
Emotioneel: stress, depressief, angsten, snel boos, opgejaagd, verdrietig.
Cognitief (denken): slechte concentratie, geheugen, plannen, beslissingen nemen.

Mondiaal wordt mindfulness steeds vaker toegepast in de medische wereld, het bedrijfsleven en onderwijs.
Het stamt uit oosterse meditatie technieken, waarbij alle overbodige franje is afgehaald.

Lichaam, emoties en denken kunnen elkaar in negatieve en positieve (mindfulness) manier beïnvloeden.
Door de oefeningen ontspant het lichaam en worden de emoties en denkpatronen positiever.

Mindfulness is eigenlijk een afspiegeling van het dagelijks leven.

Wat gebeurt bij stress?
De aandacht voor je studie, werk of gesprek is laag.
Je wordt afgeleid door veel (negatieve) gedachten. Je voelt je gespannen lichaam.
Je hebt negatieve emoties. Je voelt b.v. een knoop in je maag.
Je hebt weinig energie.

Door de mindfulness oefeningen buig je dit proces om in positieve zin.
Je aandacht en energie neemt toe.
Je negatieve gedachten, emoties en de spanningen in je lichaam nemen af. 
Je komt meer in het hier-en-nu te leven.

Lichaam - ontspanning door concentratie op:
1 de ademhaling.
2 de delen van het lichaam die de ondergrond raken (de zwaarte oefening).
3 diverse gevoelens in het lichaam (de bodyscan). Dit zijn meestal gespannen spieren.

Denken – je wordt bewust dat de aandacht telkens afgeleid is.
Hierdoor leer je ze eerder terug te halen. Zo wordt de focus getraind.
De negatieve stroom gedachten nemen af.

Emoties – negatieve emoties verminderen al door de lichamelijke ontspanning.
Tevens door je aandacht te richten op de gewaarwordingen, als de knoop in je maag.

Deze positieve reacties kunnen in korte tijd bereikt worden, als de oefeningen juist worden gedaan.
Hoe dit in zijn werk gaat, wisselt per persoon. Tijdens de individuele sessies begeleid ik mensen hierin. 

Filmpjes 

Dit filmpje geeft algemene informatie. Voor jongeren en volwassenen.


Dit filmpje geeft informatie over de oefeningen. Voor jongeren en volwassenen.


 In dit filmpje wordt dieper in gegaan op mindfulness en biofeedback.
Meer bedoeld voor volwassenen.

 

Biofeedback

Met biofeeback worden verschillende lichaamsfuncties gemeten: spierspanning, hartslag, doorbloeding, ademhaling en hartcoherentie.
Hartcoherentie meet de emotionele toestand.


Zo kan ik tijdens de sessies zien hoe iemand reageert en de oefening bijstellen.
Na afloop wordt bepaald welke oefeningen het meest effectief zijn.

Vooral bij kinderen is biofeedback van onschatbare waarde.
Aangezien zij hun gevoelens vaak moeilijker kunnen verwoorden, kan ik met biofeedback perfect zien hoe zij reageren.

Je ziet objectief wat de oefeningen met het lichaam en geest doen.

Ik werk met de Nexus 4,  een zeer geavanceerd apparaat. Zo is het mogelijk het proces wetenschappelijk te benaderen.
De “softe” therapie wordt zo “keihard”.

Online therapie

Hiervoor dient ingelogd te worden en is bedoeld voor clienten die onder behandeling zijn.
Het bestaat uit:

Ingesproken oefeningen - de bodyscan, zwaarte oefening, de ademhaling, spierontspanningsoefeningen en oefeningen gericht op slaap problemen.

Dagboek – door de oefeningen ontstaat in de loop van de tijd voortschrijdend inzicht.
De gevoelens in het lichaam worden steeds verfijnder.
De wisselwerking tussen het lichaam, emoties en denkpatronen zal steeds duidelijker worden.
Nieuwe inzichten worden opgeschreven.
Zo wordt het ontwikkelingsproces duidelijker en gestructureerd.

Indicaties

Verschillende klachten kunnen met mindfulness behandeld worden.

Lichamelijke klachten: o.a. hoofd-, nek-, rug-, schouderpijn, rsi, fibromyalgie, migraine, astma en stress gerelateerde hartklachten.
Geestelijke klachten: o.a. stress, overspanning, burnout, angst, depressie, hyperventilatie en slapeloosheid.

Behalve voor het verminderen van klachten kan mindfulness ook gebruikt worden voor zelfontplooiing.

Kosten

De behandelingen worden vergoed als je aanvullend bent verzekerd voor fysiotherapie. 
Bij kinderen tot 18 jaar worden 18 behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering.
De kosten gaan niet af van het eigen risico en er is geen verwijzing nodig van de huisarts.
Anders kost een sessie €30 per half uur.

Aanmelden