Home

 


Mijn naam is Paul Schultz, fysiotherapeut te Heemstede.                            

In mijn praktijk werk ik veel met mindfulness.

Ik geef individuele behandelingen, zodat snel tot de kern van het probleem wordt gekomen.
Bij wetenschappelijk onderzoek wordt steeds meer bewezen hoe groot de rol van stress is op geest en lichaam.

Het geeft diverse klachten:
Lichaam: spierpijnen, hartkloppingen, duizeligheid, druk op de borst, moe, maag/darmstoornissen, slecht slapen.
Emotioneel: stress, depressief, angsten, snel boos, opgejaagd, verdrietig.
Cognitief (denken): slechte concentratie, geheugen, moeite met plannen en beslissingen nemen.

Mondiaal wordt mindfulness steeds vaker toegepast in de medische wereld, het bedrijfsleven en onderwijs.
Het stamt uit oosterse meditatie technieken, waarbij alle overbodige franje is af gehaald.

Lichaam, emoties en denken kunnen elkaar in negatieve en positieve (mindfulness) manier beïnvloeden.

 

 


Door de oefeningen ontspant het lichaam en door de wisselwerking lichaam - geest worden de emoties en denkpatronen positiever.

Bij mindfulness wordt in eerste instantie op je lichaam geconcentreerd.
De oefeningen bestaan uit: de bodyscan, adem -, zwaarte - en spieroefeningen.

 

 

 

 

 

Al snel wordt je afgeleid door gedachten en gevoelens in je lichaam.
Normaal gesproken zie je afleidingen als negatief.

Bij de oefeningen registreer je juist het verspringen van de aandacht van de oefening naar de afleidingen en terug.
Zonder veroordeling dat je niet kan concentreren.

De “afleiding” is even waardevol als de oefening.
Het geeft inzicht in processen, waar mensen in het dagelijks leven tegen aan lopen.

De tekeningen hiervan staan links.
De tekeningen van de oefeningen staan rechts.

 

 

 

 

Bij de bodyscan wordt de aandacht gericht op alle mogelijke gewaarwordingen in het lichaam.

Plaatsen waar mensen klachten hebben zijn vaak het eerst voelbaar.

Bij maagklachten kan je in die regio een bepaald  drukkend gevoel hebben in de vorm van een bal.
Bij nekklachten een gevoel als twee strakke linten bij je schouders.
Bij hartklachten een bandgevoel om je borst.

Deze ruimtes en daarmee de klachten zullen in de loop van de tijd door de oefeningen verminderen.

 

 

 

 

 

 
 

 
Bij de ademoefening wordt de ademhaling gevolgd, zoals deze spontaan verloopt.
Het is dus niet de bedoeling bewust dieper of langzamer te gaan ademen.

Bij de oefening verlaagt de ademfrequentie vanzelf.
Een ademhaling die in harmonie komt, brengt balans in de hartfunctie.

Hierdoor komt het zenuwstelsel weer in balans. 

 

 

 

 

 

 

Door stress worden je denkpatronen negatief en dwingender.

Emotionele spanningen zetten zich vast in bepaalde lichaamsdelen.

Je wordt afgeleid door bv een band om je borst, een plat plaatje boven je wenkbrauwen of een bal in je buik.
Zodra je dit realiseert, laat je het los en je aandacht gaat terug naar de oefeningen.

 

 

 

 

 

 

 

De aandacht verspringt telkens van de oefening naar de gedachten en gevoelens in het lichaam en terug.

Tijdens de oefeningen kom je in harmonie en tot rust.
Het bandgevoel wordt kleiner en daarmee je emoties positiever.

De volgende afleidende gedachten zijn minder negatief.
Of nog beter: positief en creatief!







Filmpjes 

 

Dit filmpje geeft algemene informatie. Voor jongeren en volwassenen.

 


Dit filmpje geeft informatie over de oefeningen. Voor jongeren en volwassenen.


 In dit filmpje wordt dieper in gegaan op mindfulness en biofeedback.
Meer bedoeld voor volwassenen.

 

Op mijn youtube kanaal, te vinden op youtube zoekactie "mindfulness paul schultz", staan tevens twee slaap meditatie video's.
Eén voor volwassenen en één voor kinderen. Hieronder een korte versie.
Bij slapeloosheid het beste met telefoontje en oordopjes te beluisteren.

 

 

Biofeedback

Met biofeeback worden verschillende lichaamsfuncties gemeten: spierspanning, hartslag, doorbloeding, ademhaling en hartcoherentie.
Hartcoherentie meet de emotionele toestand.


Zo kan ik tijdens de sessies zien hoe iemand reageert en de oefening bijstellen.
Na afloop wordt bepaald welke oefeningen het meest effectief zijn.

Vooral bij kinderen is biofeedback van onschatbare waarde.
Aangezien zij hun gevoelens vaak moeilijker kunnen verwoorden, kan ik met biofeedback perfect zien hoe zij reageren.

Je ziet objectief wat de oefeningen met het lichaam en geest doen.

Ik werk met de Nexus 4,  een zeer geavanceerd apparaat. Zo is het mogelijk het proces wetenschappelijk te benaderen.
De “softe” therapie wordt zo “keihard”.

Online therapie

Hiervoor dient ingelogd te worden en is bedoeld voor clienten die onder behandeling zijn.
Het bestaat uit:

Ingesproken oefeningen - de bodyscan, zwaarte oefening, de ademhaling, spierontspanningsoefeningen en oefeningen gericht op slaap problemen.

Dagboek – door de oefeningen ontstaat in de loop van de tijd voortschrijdend inzicht.
De gevoelens in het lichaam worden steeds verfijnder.
De wisselwerking tussen het lichaam, emoties en denkpatronen zal steeds duidelijker worden.
Nieuwe inzichten worden opgeschreven.
Zo wordt het ontwikkelingsproces duidelijker en gestructureerd.

Indicaties

Verschillende klachten kunnen met mindfulness behandeld worden.

Lichamelijke klachten: o.a. hoofd-, nek-, rug-, schouderpijn, rsi, fibromyalgie, migraine, astma en stress gerelateerde hartklachten.
Geestelijke klachten: o.a. stress, overspanning, burnout, angst, depressie, hyperventilatie en slapeloosheid.

Behalve voor het verminderen van klachten kan mindfulness ook gebruikt worden voor zelfontplooiing.

Kosten

De behandelingen worden vergoed als je aanvullend bent verzekerd voor fysiotherapie. 
Bij kinderen tot 18 jaar worden 18 behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering.
De kosten gaan niet af van het eigen risico en er is geen verwijzing nodig van de huisarts.
Anders kost een sessie €30 per half uur.

Aanmelden