Stress 

 

 


De volgende methode is afkomstig van een westerse psychologische therapie ACT genaamd – acceptance and commitment therapy.
Het heeft een grote verwantschap met mindfulness en geeft veel inzicht welke eigenschappen een rol spelen bij stress.

Je ontwikkelt deze eigenschappen tijdens de oefeningen.

Later kan je deze toepassen in het dagelijks leven.




Aandacht

Is je aandacht hoog, dan leef je sterk in het heden. Je bent betrokken bij wat er gebeurt.
Is je aandacht laag, dan ben je minder betrokken en leef je meer in het verleden of toekomst. Je neemt minder op wat er om je heen gebeurt en kan minder goed onthouden.
Bij mindfulness wordt de aandacht bij uitstek getraind.

Onthechting

Bij stress zijn je gedachten en gevoelens geblokkeerd.
Je hebt gedachten als “het wordt helemaal niks”, “ik kan het niet”, “ik heb altijd pijn”.
Geblokkeerde emoties uiten zich in bepaalde gevoelens in je lichaam.
Een prop in je keel, bandgevoel borst of hoofd, knoop in je maag etc.

Bij onthechting neem je meer afstand van je gedachten en emoties. Je gaat er losser mee om en verwerkt ze beter.

Acceptatie

Na stressvolle gebeurtenissen ben je geneigd gedachten en gevoelens erover te vermijden.
Maar dit onderhoudt juist het proces.
Bij mindfulness sta je ook open voor negatieve gedachten en gevoelens.
Zo ontstaat er ruimte om deze te verwerken.
Onder accepteren wordt niet verstaan alles maar te slikken, maar geen onnodige strijd te leveren tegen gebeurtenissen die niet te beïnvloeden zijn.

Kwaliteiten

Welke kwaliteiten wil je ontwikkelen? Dat kan zijn geduld, discipline, empathie, losser in het leven staan etc.
Tijdens de oefeningen zal je deze kwaliteiten ontwikkelen en dan is het goed opmerkzaam te zijn als je dit ervaart. Dan beklijft het beter.

Zelf


Tijdens de oefeningen ben je waarnemer van alles wat zich voordoet.
Je wordt meer toeschouwer vanuit een rustige en veilige haven.
Je bouwt als het ware een filter op, zodat niet alle indrukken hard binnen komen.
Zonder dit filter komen alle prikkels uit de buitenwereld keihard binnen, wat je onrustig maakt.
Zo kan je later in het dagelijks leven ook kalm blijven bij onrust en conflicten.

Actie

Door de oefeningen krijg je meer inzicht. Je handelingen zullen meer oplossing gericht zijn.
Dit in tegenstelling tot negatieve handelingen als roken, drinken, gamen en uitstel gedrag.

Centraal in de hexaflex staat flexibiliteit.

Het is nuttig deze punten te herkennen tijdens de oefeningen.
Zo komt er meer structuur in de meditatie en inzicht in het proces.
Na enige tijd zal je vaker deze punten herkennen in het dagelijks leven en er je voordeel mee doen.

Aanmelden