Pijn

 

Er zijn twee soorten pijn: acuut en chronisch.

Bij acute pijn is er sprake van weefsel schade, b.v. als je met een hamer op je duim slaat.
Deze pijn is een nuttig signaal dat je rust moet houden om te herstellen.

 

 

 

 

Wij spreken van chronische pijn als er drie maanden verstreken zijn na een letsel.Het weefsel is nu weer genezen. Er is niets meer kapot en er zou dus eigenlijk geen pijn meer hoeven te zijn.
Deze pijn heeft geen signaal functie meer.

Het is mogelijk dat er enige lichamelijke afwijkingen zijn, maar meestal is dat geen verklaring van de pijn.

 

 


Een tweede verklaringen is dat de spieren te gespannen blijven en verzuurd zijn.
Dat geeft ook stijfheid in de gewrichten.

 

 

Een derde verklaring is dat het zenuwstelsel hyper actief is geworden.
Dat kan komen door trauma in het verleden: operaties, breuken, val partijen etc.

Maar ook door angst, gerelateerd aan de pijn.
Verder kunnen psychische trauma's uit het verleden een grote rol spelen.

Elk klein pijntje wordt door het zenuwstelsel opgeblazen tot een forse pijn.

 

Langdurig pijn veroorzaakt op den duur altijd stress.
Dat brengt negatieve denkpatronen met zich mee.

Aandacht laag – je bent meer bezig in de toekomst met gedachten als ik kom nog eens in een rolstoel. In plaats van dat je in het heden leeft, waarin het meestal wel mee valt.
Vermijden – je drukt gedachten aan de pijn weg.
Blokkeren – de pijn moet verdwijnen.
Vaardigheden - door pijn wordt je ongeduldig.
Gedrag – je beweegt misschien veel minder dan je eigenlijk kan. Bang om je lichaam te beschadigen.
Negatief zelfbeeld – gedachten als: ik ben waardeloos of ik kan helemaal niks.

 

 

 

 

Door de oefeningen komt je lichaam optimaal tot rust. Je spieren ontspannen, je zenuwstelsel kalmeert en je gedachten patronen worden weer positief.

 

 

 

Van lage aandacht naar hoge aandacht - je leeft meer in het heden en minder wat er vroeger door de pijn fout ging.
Van vermijden naar accepteren – je vecht niet meer tegen de pijn.
Dat maakt de beleving al minder heftig.
Van blokkeren naar los laten – je kan beter afstand nemen.
Van gebrek aan vaardigheden naar de juiste vaardigheden – bv geduld.
Van negatief naar positief gedrag – je beweegt binnen de grenzen wat je kan.
en als laatste leer je een "filter"om je heen te bouwen, die je rustig houdt in een onrustige wereld.

 

 



 



Pijn is moeilijk te meten.
Maar het zenuwstelsel speelt een centrale rol bij chronisch pijn en dat is wel te meten met biofeedback.

Door het meten van de hartcoherentie kan je bepalen welke oefeningen het meeste pijn demping geven.

 

 

 

 

 

Aanmelden