Mindfulness

Zwaarte oefening

 

 

 

Bij de zwaarte oefening wordt geconcentreerd op alle contactvlakken van het lichaam met de ondergrond.
Als je zit: je rug tegen de leuning, je handen op je benen, je bovenbenen tegen de zitting en je voeten op de vloer.
Concentratie op contactvlakken geeft een zwaarte gevoel.
Dat heeft tot gevolg dat spieren ontspannen en een ontspanningsketen in gang wordt gezet.

 

 

 


Spier ontspanning

 

 

 

Door stress ontstaat permanente spierspanning – de zgn. spierblokkades.
Om het te leren voelen laat ik de spieren aanspannen en ontspannen.
Eerst duidelijk voelbaar.
Dan met steeds minder kracht.

Deze blokkades kosten heel veel energie.
Bij ontspanning komt deze energie weer vrij.

 




Focus

Al snel wordt je afgeleid door allerlei gedachten en gevoelens.
Je aandacht verspringt telkens van de oefening naar afleiding en terug (de twee pijlen).
Normaal gesproken zie je afleidingen als negatief. 
Nu registreer je het verspringen, zonder het te veroordelen.

Door het invullen van de bovenstaande grafiek, wordt je bewust hoe focus en afleiding werkt.
De afleiding kan bestaan uit: gedachten, gevoelens in het lichaam of geluiden in de omgeving.
In dit voorbeeld is de focus gericht op de adem en is de aandacht laag. Je bent misschien maar voor 20% bij de oefening.
De focus is nu laag, maar daarom niet verkeerd.
Sommige mensen stoppen als zij zich niet kunnen concentreren.
Maar de bedoeling van de oefening is, dat je bewust bent van zowel de focus als de afleiding.
In principe maakt het niet uit of je focus 20 of 80 % is.
In het dagelijks leven helpt je dit om, als je afdwaalt, weer sneller te focussen.

Wisselwerking lichaam - emoties - denken

Stel – je hebt net een conflict gehad en ervaart een bandgevoel, gerelateerd aan een opgejaagd gevoel.
Door de mindfulness ontspant je lichaam en wordt het bandgevoel kleiner. Het opgejaagde gevoel wordt hierdoor minder.
De volgende afleidende gedachten over het conflict zullen dan positiever zijn.
Je ziet het probleem vanuit een ander perspectief.
Je gaat het conflict niet analyseren. Je registreert de gedachten wel. Zodra je merkt dat je afgeleid bent, ga je terug naar de oefening en het proces herhaalt zich.
Zo kom je in een dynamisch proces.

Je ontwikkelt vaardigheden om met het conflict om te gaan. Deze vaardigheden kan je later in het dagelijks leven toepassen.

Het bandgevoel en soortgelijke gewaarwordingen hebben een signaal functie.
Aangezien je hier bewuster van wordt, zal je het eerder opvallen in het dagelijks leven en kan je je gedrag aanpassen om verdere escalatie te voorkomen.

 

Aanmelden