Biofeedback

 

 

Je oefent om je spieren te ontspannen, je zenuwstelsel of hart te kalmeren.

Met biofeedback wordt zichtbaar wat de oefeningen daadwerkelijk doen.

Door middel van verschillende sensoren wordt o.a. de spierspanning, spierkracht, ademhalingsfrequentie, doorbloeding en hartslag geregistreerd.

Via een klein kastje worden de gegevens draadloos naar de computer gestuurd.

                  Mindfulness Hart   Mindfulness Ah

Myofeedback (linker foto). De elektroden registreren de spanning van de spieren, bij rug- hoofdpijn etc.

Deze elektroden kunnen ook gebruikt worden voor neuro (hersen)feedback en worden daarbij op het hoofd aangebracht.

Cardiofeedback (midden foto). Registreert de hartslag en hartcoherentie.

De hartcoherentie meet de regelmaat van de hartslag, wat o.a. een indicatie is van de emotionele status (zie hoofdstuk stress).
Versnelde, vertraagde, onregelmatige hartslag bij stress worden zo geregistreerd en behandeld.

Ademhalingsfeedback (rechter foto). Registreert de frequentie en diepte van de ademhaling.

Huidtemperatuurfeedback. Registreert de temperatuur van de vingers.

Biofeedback. Hieronder worden alle verschillende wijzen van meten verstaan.

Bij lichamelijke aandoeningen en stress ontregelen één of meerdere systemen.
De spierspanning, hart, ademhaling of temperatuur.
Met biofeedback kan bepaald worden welk systeem ontregeleld is en hier wordt de therapie op gericht.

                                 Mindfulness Real time    

Tijdens de therapie.
Hier werden de spierspanning, hartslag en ademhaling gemeten.
De twee oranje balken stijgen of dalen afhankelijk van de spierspanning van bv. de linker en rechter schouderspier.
De overige figuren geven de adem en hartslag op verschillende manieren aan.

                                

Na de therapie.
* je ziet de ademhaling, hartslag, linker en rechter schouderspier en hartcoherentie.
* er worden twee oefeningen vergeleken: de bodyscan en de ademmeditatie.
In de grafiek hierboven zijn dat de verticale grijze kolommen.    
Zo is te zien dat de hartcoherentie bij de ademmeditatie veel hoger is.
Het zenuwstelsel komt hier veel meer in balans.                

 

bodyscan

ademmeditatie

hartslag

79

81

spier   links

23

20

spier rechts

15

8

ademhaling

15

6

hartcoherentie

45

87

 

Hartcoherentie

Hartcoherentie speelt een belangrijke rol bij stress.

* De blauwe lijn geeft de in- en uitademing weer.
* De rode lijn de hartslag.
Tijdens de inademing is er een hogere hartslag en tijdens de uitademing een lagere.

De hartcoherentie wordt door de computer omgezet in een getal, zodat je per oefening het effect kan bepalen.

      

 

 coherente hartslag - de hartslag volgt het ritme van de ademhaling harmonieus

 

 

 

 minder coherente hartslag - de hartslag loopt niet synchroon met de ademhaling

 

 

   


Een hoge hartcoherentie is een indicatie van een gezond hart. 

Het is een van de beste indicatoren voor je emotionele status.
Bij positieve emoties stijgt de coherentie en bij negatieve daalt het.

De ademmeditatie brengt het hart in harmonie. Dit beïnvloed weer de hersenen, zenuwstelsel en hormoonstelsel.

                               

Myofeedback

Hierbij wordt de spierspanning gemeten.

Mindfulness Real time 

Tijdens oefeningen
Hierbij kan de werking van verschillende oefeningen op de rug- of schouderspieren vergeleken worden.
Bij de schouders bv rekking, oefeningen met een katrol en lichte krachttraining. Na afloop van elk deel wordt de spanning gemeten.

Bij houdingen
De spanning van spieren kunnen enorm verschillen afhankelijk van de houding,  zoals de schouderspieren bij werken achter de computer of rugspieren tijdens staan en zitten.
Door de myofeedback ontdek je snel de houdingen en bewegingen met weinig spierspanning.

Bij chronisch pijn wordt veel met myofeedback wordt getraind om de spierspanning laag te houden tijdens de oefeningen.

Cardiofeedback

Bij hartritme afwijkingen kan bepaald worden waaruit deze bestaat.

                                                      Een opvallende verlaging van de hartslag

                                                 het hart bleek regelmatig een slag over te slaan

Dit patroon trad op tijdens stress en na drinken van koffie en ging gepaard met lichte druk op de borst.
Met cardiofeedback kan de invloed van de oefeningen op het hart bepaald worden. Zie ook hoofdstuk “stress”.

Temperatuur feedback

De huidtemperatuur is regelmatig verlaagd bij hoofdpijn, menstruatie- en overgangsklachten en doorbloedingsstoornissen.

Ook bij stress en chronische vermoeidheid komt het regelmatig voor.

 

Aanmelden